Van backpacker naar Flashpacker, genieten van alle luxe in The USA

1 juni 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

10 dagen geleden verliet ik NZ om te beginnen aan een nieuw, en helaas laatste avontuur in Amerika. Toch heb ik enorm uitgekeken naar The USA en de reden laat zich raden: Jelle. Eenmaal geland op LAX, begon ik zoekend uit het vliegtuig raampje te kijken. Ik vond al snel wat ik zocht, een blauw KLM vliegtuig. Jelle was veilig geland en nu hoefde ik hem alleen nog maar te vinden. Dit gebeurde een klein halfuurtje later bij bagageband 8. Mijn backpack kon op band 7 nog wel even wachten, eerst een sprintje en een sprong/omhelzing richting Jelle. Het voelde gelijk voor ons beide als vanouds. We moesten alleen nog even de auto halen en dan kon ons avontuur beginnen.

De gehuurde auto ophalen ging erg gemakkelijk. Toen het de verhuurder duidelijk werd dat we echt geen grotere auto nodig hadden met twee personen en rugtassen, konden we zelf een auto uitkiezen uit onze klasse. Het werd een grijze Hyundai Accent. De sleutel zat er al in en we konden zo wegrijden. Tot over 29 dagen!

Een uurtje later kwamen we aan bij ons prachtige hotelletje in een schilders wijkje in Longbeach. Dit hotel is een absolute aanrader in de miljoenen stad L.A. Het ligt vlak aan zee en het wijkje is erg gezellig en veilig. Eenmaal op de kamer werd het duidelijk hoe verschillend Jelle en ik de afgelopen maanden geleefd hadden. Jelle vond de kamer leuk ingericht, maar voor de rest een normale hotelkamer. Ik was daarentegen overweldigd door alle luxe. Het bed was zo zacht en mooi opgemaakt (in hostels maak je vaak je eigen bed op), we hadden een eigen koelkast en wastafel, een magnetron, bestek en grote wijnglazen(!). Ik vond het geweldig al die luxe, na al die maanden gammele, overvolle hostelkamers. En zo veranderde ik langzaam van backpacker naar flashpacker (een naam voor de luxere variant van backpacker). Na onze eerste Thaise take away maaltijd ging voor Jelle het licht uit om 20.00 uur, de jetlag kickte in.

Nadat we de eerste dag lekker aan het strand hebben liggen bijkletsen, werd het de tweede dag tijd voor downtown L.A. Mijn goede Vlaamse vriend Sam verblijft momenteel in West Hollywood en wilde Jut en Jul wel een dagje mee op sleeptouw meenemen. De wandeling naar het Hollywood sign was echt heel gaaf, ondanks het feit dat het lastig te vinden was met al die heuvels. Vervolgens hebben we sterren gezocht op de walk of fame en in Beverly Hills. Dit was een hele leuke en gezellige dag. We hopen Sam nog een keer te zien aan het einde van onze reis maand.

De volgende dag werd het tijd om aan onze roadtrip te beginnen. Via de Highway 1 kun je helemaal langs de kust van L.A. naar San Francisco rijden: een mega aanrader!! Na een geweldige eerste picknick langs het water waar we dolfijnen, zeehonden, pelikanen en een eekhoorn hebben gezien, volgde later die dag stop numero uno: Arroyo Grande. Hier hebben we onze 'vrije, niet auto dag' aan het zwembad gerelaxed en onze eerste mega Walmart bezocht. Dit is een supermarkt, veelal zo groot als drie voetbalvelden, waar je ALLES kunt kopen.

De volgende dag moest er voor het eerst getankt worden... vragend keken we elkaar aan 'wat moet er eigenlijk in de auto, bezine of diesel?' Tip 1: vergeet dit nooit te vragen aan de autoverhuurder, er zijn niet altijd aardige pompmedewerkers in de buurt! Na een indrukwekkende rit, het Hearst Castle en de zeeleeuwen kolonie kwamen we aan in Monterey Bay. Hier hebben we walvissen gespot op onze 'vrije, niet auto dag'. Op de teller staan 65 humpback- en 1 minkey walvis en heel veel verschillende soorten dolfijnen. Ook heb ik voor het eerst een zeezieke, kotsende Jelle gezien haha. Dit was natuurlijk wel een beetje jammer, want hij zat 4 uur lang misselijk op een boot. Jelle was overigens niet alleen, zo'n 25% van de boot was zeeziek en hing spugend over de reling. Ik genoot wel heel erg. In NZ heb ik in mijn laatste week ook nog een walvissentocht gemaakt, waar ik 2 Spermwhales en heel veel dolfijnen heb gezien. Het blijft een geweldige ervaring, ondanks het feit dat ik pech heb wat betreft het zien van mijn lievelingsdier: de orca.

Ondanks dat ik al helemaal gewend ben aan het luxe leven van een flashpacker, gaan Jelle en ik niet elke avond uiteten. Doordat de hotelkamers veelal alleen een magnetron hebben, levert dit rond etenstijd hilarische situaties op. Wisten jullie bv. dat je een roerei kan maken in een magnetron, of aardappelpuree en thee? Ook eten we vaak van kartonnenbordjes en plastic bestek, maar geen zorgen voor vanavond staat er sushi op het menu.

We zitten nu even lekker op bed bij te komen van twee dagen San Francisco. De eerste dag hebben we Alcatraz bezocht. Dit is een eilandje vlak voor de kust van San Fran, waar top criminelen gezeten hebben zoals Al Capone. Ook konden we vanaf het eiland de prachtige skyline en de rode golden gate bridge zien. Morgenvroeg zeggen we gedag tegen de kust, de tram van San Fran en de duizenden zwervers in deze stad (ik dacht dat ik na alle wereldsteden die ik tot dusver heb bezocht wel wat gewend was, maar hier in SF is het wel heel ernstig en soms best eng). De komende dagen gaan we kilometers maken en de parken Yosemite en Death Valley bezoeken.

Alles gaat helemaal goed met ons en we hebben het heel erg gezellig en naar ons zin. Ik vind het heel gezellig om zo samen met Jel te reizen en ik kan er van genieten wat voor een (reis)wereld er voor hem open gaat.

Liefs Jelle en Laura P.s. over een kleine drie weken ben ik thuis en dit wordt uiteraard gevierd. Mocht je tijd en zin hebben, op 20 juni om 16.00 kom ik aan op Schiphol. Maar op 21 juni wordt er in Hoevelaken een welkom thuis feestje gehouden in de achtertuin met een bbq. Laat i.v.m. met de inkopen even weten of je komt: [email protected]

1. Stijn:
    Hoi J&L,
    Jullie gaan dus net als Bassie en Adriaan naar al die prachtige plekken toe!!!!!
    Pas maar op voor de Baron, B100 en Handige Harry met de grote boem!!!!!!
    Hahahahaha!!!!!!!
    Groetjes je neef
  2. Fréanne Batavier:
    1 juni 2015
    Super leuk verhaal lieverd!

Heel veel plezier samen, geniet er van!

xxx
  3. Papa:
    1 juni 2015
    Weer een mooi verhaal. Fijn dat jullie er nu ook samen van kunnen genieten.
    Nog even en het is weer 20 juni. Wordt vast een gezellig weerzien, evenals de dag erna.
    Veel plezier nog.
    Liefs, papa
  4. Myasa:
    Veel plezier samen
  5. Myasa:
    Veel plezier samen
  6. Wil en koos:
    1 juni 2015
    Wat genieten jullie en nog heel veel moois te zien. Jammer genoeg kunnen wij niet op jullie feestje komen. Zitten wel iets te ver weg, maar nemen beslist een borrel op jullie terugkeer naar NL. Liefs en een dikke kus uit Curcao.
  7. Mieke:
    1 juni 2015
    Heerlijk zo'n roadtrip. Leuk dat jullie samen nu genieten.
    Geniet maar lekker verder, die 3 weken zijn zo om.
    Safe journey!
    liefs
  8. Lisa:
    2 juni 2015
    Heel leuk dat alles weer als vanouds voelde en dat jullie nu lekker samen kunnen genieten!

xx
  9. Inez:
    2 juni 2015
    Ik kan aan de foto's zien dat jullie genieten !!
    Helaas kunnen wij niet op Schiphol / BBQ komen ivm een Morris weekend. Zoals je weet is dat ook erg leuk!! Maar we spreken elkaar vast snel daarna.Geniet van de laatste weken.
    xxxx Henny,Inez, Stijn en Nika
  10. Opa Hogervorst:
    3 juni 2015
    Hallo Laura,Wat heerlijk de vergelijking te kunnen maken tussen het leven als backpacker en flashpacker.Even wennen,maar ook dat zal je met Jelle in de buurt zeker lukken.Tot dan en groeten van Oma en Opa.