Naam:
lauravanvliet.reislogger.nl
Reisverhalen:

Over mij

Lieve vrienden en familie,

Het is zover! Na veertien jaar dromen, vijf jaar sparen, vier jaar studeren en één jaar plannen ga ik mijn grote droom verwezenlijken: ik ga op wereldreis! Al jaren droom ik hiervan. Zo schijn ik ooit op 10-jarige leeftijd te hebben gezegd dat ik graag Floortje Dessing wil worden, tijdens het voorstelrondje op mijn eerste volleybaltraining. Reizen is mijn lievelingshobby en een echte passie. Nieuwe mensen leren kennen, compleet ondergedompeld worden in een nieuwe cultuur, prachtige natuur bewonderen, ik vind het allemaal leuk. Sterker nog, ik geniet daarvan. Hoe verder, hoe beter. Mensen die liever thuis blijven omdat ze dan met hun eigen koffiezetapparaat koffie kunnen zetten, vind ik onbegrijpelijk. Dit is niet verwonderlijk, reizen is mij met de paplepel ingegoten. Bijna 23 jaar geleden werd ik geboren in Naggalama. Een plaatsje zo klein, dat mijn vader mij moest inschrijven in Kampala, de hoofdstad van Uganda. Op vijf-, tien- en negentienjarige leeftijd ben ik terug geweest in mijn geboorteland. Met ons gezin hebben we veel geweldige reizen gemaakt. Ook gedurende de middelbare schoolperiode en in mijn studententijd ging ik vaak de hort op. Kortom, reizen zit in mijn bloed en ik laat geen kans onbenut om weer een nieuwe ‘stip’ op mijn wereldkaart te kunnen plakken. Deze wereldreis vindt plaats net na mijn afstuderen. Op 19 december jl. werd ik Meester in de Rechten, na vier collegejaren en drie maanden studeren. Na zes jaar middelbare school en vier jaar studeren, wil ik met mijn 22-jarige leeftijd nog heel graag even ‘genieten’, voordat ik aan het serieuze leven begin. Een uitspraak van mijn generatie: ‘werken kan altijd nog, misschien wel tot ons 70ste.’

Lieve lezers, de komende zes maanden hoop ik jullie met dit blog op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. Op 20 juni 2015 hoop ik gezond terug te komen, met een boek vol verhalen en belevenissen. Tot die tijd zal ik geregeld een stukje op mijn blog schrijven en foto’s uploaden.

p.s. mijn laptop laat ik thuis. Alle verhalen worden dan ook geschreven met mijn mobieltje (waar geen spellingscontrole op zit) of in een internetcafé (met toetsenborden met Chinese tekens). Voor eventuele spelling-, stijl- of grammaticafouten, bied ik nu alvast mijn excuses aan.

Over mijn reis

Zuidoost Azië

De reis begint op 10 januari 2015. Om 12.45 uur vlieg ik van Amsterdam naar Hong Kong. In Hong Kong, een eiland voor de kust van China, zal ik 4 dagen blijven. Dan vlieg ik naar Vietnam, Ho Chi Minh (vroeger bekend onder de naam Saigon). Gedurende twee maanden verblijf ik in Zuidoost Azië. Beginnend in Vietnam heb ik het volgende reisplan gemaakt voor dit werelddeel. In twee weken wil ik de Mekong Delta afzakken. Dit is het meest zuidelijke gebied in Vietnam en schijnt prachtig te zijn. Daarna wil ik Cambodja voor een week of twee bezoeken. Naar beide landen ben ik erg nieuwsgierig. Ik hou heel erg van geschiedenis. Beide landen kennen een behoorlijk heftig verleden (de Vietnam oorlog en de Rode Khmer periode), die ik moest bestuderen voor mijn eindexamen. De hoogste tijd om nu dus zelf op onderzoek te gaan.

Daarna verblijf ik twee weken in Thailand. De hoofdstad van dit land Bangkok bezocht ik al eerder, in mijn bestuursjaar bij Urios. Dit keer hoop ik van de eilandjes Ko Samui, Ko Phangan en Ko Tao te genieten. Op dit laatste eiland heb ik een duikcursus geboekt om mijn PADI te halen. Vervolgens wil ik een dag of 10 in Maleisië verblijven, om te eindigen in Singapore. Op 10 maart 2015 vlieg ik van Singapore naar Melbourne. Een ambitieus plan voor Zuidoost Azië, ik weet het! Maar daardoor zie ik wel veel verschillende landen. Ik weet dat ik in twee weken niet alles kan zien wat een land te bieden heeft, maar een mooie of goede indruk kun je wel krijgen, door een paar plekken te bezoeken.

Australië

Op 11 maart 2015 hoop ik aan te komen in Melbourne. Ik heb een bus ticket geboekt om in zes weken de hele oostkust van Australië af te reizen. Ik begin in het onderste puntje: Melbourne en eindig in het topje: Cairns. Steden als Canberra (de hoofdstad), Sydney en Brisbane zullen allemaal bezocht worden. Maar ook leuke kustplaatsjes. In Cairns hoop ik, met mijn behaalde PADI, in het Great Barrier Reef te duiken. Ook zou ik wel willen leren surfen. In Australië word ik op 6 april 23 jaar en zal ik ergens mijn verjaardag gaan vieren. Op 22 april vlieg ik van Brisbane naar Auckland (Nieuw Zeeland).

Nieuw Zeeland

Op 22 april arriveer ik in Auckland. Wederom heb ik voor dit land een bus ticket gekocht. In vier weken tijd ga ik beide eilanden bezoeken. Het openbaar vervoer schijnt in dit land niet handig te zijn voor reizigers. Het is erg beperkt en het brengt je niet naar de prachtige plekken. Vandaar wederom een bus trip. Ik heb voor de MAX pas gekozen, om zo het Noorder- en het Zuidereiland te zien.

USA

Op 22 mei vlieg ik van Aucland (Nieuw Zeeland) naar de City of Angles: Los Angeles. Jelle arriveert op dezelfde dag ook in L.A. Hij vliegt vanaf Amsterdam en komt een paar uur eerder aan dan ik. Na vierenhalve maand alleen reizen, vind ik het heel erg leuk en fijn om deze fantastische reis samen met mijn vriend af te sluiten. Voor Amerika (het land van de grote auto’s) hebben we samen een heel klein autootje geboekt: een Chevrolet Spark. In vier weken tijd hopen we een geweldige road trip te maken. Ons plan is om eerst een paar dagen in de buurt van L.A. te blijven. Voor de eerste vier nachten hebben we een hotelletje geboekt aan de kust in Long Beach. Hollywood, Beverly Hills de Walk of Fame zullen deze eerste dagen bezocht worden. Daarna reizen we af naar het Noorden. Via Silicon Valley hopen we in San Francisco aan te komen. Vervolgens zullen we met het autootje prachtige parken bezoeken, zoals Yellowstone en Grand Canyon. Via Las Vegas rijden we terug naar L.A. Op 19 juni 2015 vliegen we allebei in aparte toestellen terug naar Amsterdam. Op 20 juni 2015 hopen we allebei veilig en gezond te landen op Schiphol. Jelle vliegt rechtstreeks en arriveert al in de ochtend. Ik vlieg via Londen en arriveer om 16.00 uur in Amsterdam.

Bezochte landen

Ik heb 1 land (1%) bezocht: