Ik ben verliefd op Nieuw Zeeland!

1 mei 2015 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Ik weet dat ik jullie een week geleden al een verhaal uit NZ heb geschreven. Een week verder heb ik zóveel gave, leuke en mooie momenten meegemaakt, dat ik genoeg stof heb om alweer een verhaal te schrijven.

Afgelopen zaterdag om 08.00 's morgens begon mijn Stray avontuur. Stray is een bedrijf dat backpackers rondscheurt met busjes. Ze brengen je echter niet alleen van stad naar stad, ze gaan heel diep het land in om ons naar prachtige, onbekende plekken te brengen. Ik heb geluk want de eerste week was in een klein, knus busje. Het was gelijk al gezellig met de 20 andere backpackers en de prettig gestoorde sjoof. Zijn bijnaam is Leftie: als je niet op tijd bent, laat hij je achter (echt, heb 't al 2x bijna en 1x echt meegemaakt). De sfeer zat er gelijk al goed in met de hilarische (dronkenmans) verhalen van Dave, een echte Schot.

Die eerste Stray dag gebeurde het, ik werd verliefd op Nieuw Zeeland! Allemachtig wat is dit land MOOI. Het klopt, overal waar je kijkt zie je prachtige landschappen als in ansichtkaarten. En het Zuider eiland schijnt nog mooier te zijn, dat belooft veel goeds. Ik kan na een week al beamen dat dit inderdaad het mooiste land is dat ik ooit heb bezocht. Mijn advies luidt dan ook: als je ooit de kans hebt om NZ te bewonderen: DOEN!!!

De tweede Stray dag is er ook één om nooit te vergeten. We gingen met een boot door een grot varen. Dit is van zichzelf al gaaf, maar het werd GEWELDIG door de miljoenen glowing worms boven ons hoofd. Miljoenen lichtgevende stipjes (alleen het uiteinde van de wormpjes is lichtgevend) gaven mij het gevoel alsof ik onder de melkweg aan het varen was. Echt een bizar gave ervaring! Later die dag reden we naar een echte Maori stam. Door een welkom ceremonie in de wharahau (een officiële ontmoetingsplek) waar we de Maori groet deden (twee keer elkaars neuzen aanraken) behoor ik nu tot deze Maorifamilie. De ceremonie werd afgesloten met een  'echt feestmaal' (zoals mijn Omie altijd zegt). 'S avonds gingen een paar Maori's traditionele dansen en liederen voor ons presenteren, waaronder de haka dans. Deze dans deden zij vroeger voor een oorlog en ziet er eng, maar indrukwekkend uit. Na de show werden de mannen vriendelijk verzocht om de Haka te leren en wij, de vrouwen leerden ook een dans en lied. Het was een geweldige avond en ik leerde heel veel over de Maori's. In tegenstelling tot veel andere native stammen doet de Maori er alles aan om hun cultuur te behouden. Ook de regering van NZ stimuleert dit. Zo is de Maori taal weer een officiële taal, die verplicht wordt onderwezen op de scholen.

De volgende dag kwam weer een droom uit! Ik bezocht de Hobbiton. Als echte Lord of the Rings fan was het zo geweldig om door de Shire te wandelen. Als een kind van drie liep ik hyperventilerend alle Hobbit huisjes te bewonderen. Het huisje van Frodo en Bilbo was natuurlijk het hoogtepunt! Maar ook het huisje van Sam Wise en alle andere herkenningspunten waren ge-wel-dig!! Deze excursie werd afgesloten met een echt Hobbit biertje. Met de groep hebben we de echte Lord of the Rings mokken 'meegenomen' :)

Ik dacht dat deze dag niet perfecter kon worden, maar toch gebeurde het. We gingen wederom naar een (andere) Maori stam. Voor de traditionele hangin maaltijd (het vlees gaat in een gat onder de grond) leerden we een armband weven en traditioneel brood bakken. Na de maaltijd vertelden ze ons dat dit dorpje heel arm is en dat 90% van de kinderen 's morgens naar school gaat zonder ontbijt. Daarom werden de restjes ingepakt en bewaard. De volgende morgen brachten we de maaltijden naar de school en hebben we een uur met de kinderen gepraat en geknuffeld. Deze Maori familie zet zich volledig in om hun dorp weer op de kaart te zetten, de armoede te bestrijden en om de Maori cultuur weer een nieuw leven in te blazen. En dat alles door ons, de backpackers. Ik vond het een geweldige ervaring om een steentje bij te kunnen dragen, simpelweg door met Stray een nacht bij hun te slapen. Het was een hele bijzondere Koningsdag voor mij, wat natuurlijk ook niet onopgemerkt bleef. De bus werd oranje gespoten en alle Nederlanders trokken oranje kleding aan. Mijn 'keep calm I'm just a crazy Dutchie' shirt viel goed in de smaak. ;)

Een deel van dit verhaal heb ik geschreven boven op een berg met een prachtig uitzicht. Op diezelfde berg hebben we, onder de sterrenhemel, een geweldig feest gehad. Het eerstvolgende dorp was anderhalf uur verderop en het was zo'n fantastische ervaring! Dansen in de natuur, met een geweldige groep, onder de Melkweg is simpelweg briljant!

De volgende dag vetrokken we erg vroeg naar het nationaal park om 9 uur te wandelen en om een berg te beklimmen. Het gebied is bij sommige van jullie beter bekend als Mordor (Lord of the Rings). Helaas was de berg gesloten door het extreme weer. Het woei er 170 k.m. per uur en de kans dat we zouden doodvriezen boven op de berg was te hoog. Ik was er niet heel treurig onder. We hebben alsnog prachtige foto's kunnen maken en we hebben de ene Lord of the Rings scene ingeruild voor een andere, namelijk Gollems pool. Dit is in de tweede film de plek waar Gollem een vis eet bij een waterval. Ik vind het echt zo vreselijk gaaf om alle film locaties in het echt te zien! :)

Daarnaast had het hostel twee jacuzzi’s waar ik de hele dag in heb liggen dobberen en chillen. De dag werd afgesloten in mijn tweepersoonsbed met een pyjama party!

En nu zit ik in het busje en rijden we naar Wellington, de hoofdstad. Het plan is om vanmiddag met een deel van de groep het nationale museum te bezoeken. De dag wordt vooral erg leuk doordat Elly jarig is en we flink gaan feesten. Ook komt Prins Harry morgen voor twee weken naar NZ! Hij komt aan in Wellington, dus wie weet. Ik verwacht overigens dat één van jullie mij gelijkt een bericht stuurt als Kate eindelijk die baby eruit perst. ;) De Britten (en ik) zitten allemaal vol verwachting in spanning.

Morgen is het tijd om het Noorder eiland te verlaten. De wekker gaat om 06.00 uur om zo op tijd met de ferry naar het Zuider eiland te gaan. Ik heb net nog even bij een Rode kruis winkel een extra fleece trui gekocht en bij een andere winkel MEGA dikke sokken. Het weer is tot nu toe koud zonnig herfst weer, maar het Zuiden schijnt wel echt koud te zijn. Ik heb er vreselijk veel zin in! :)

Zoals jullie kunnen lezen waren de afgelopen dagen meer dan fantastisch. Ik heb het weer maximaal naar mijn zin en de sfeer is vergelijkbaar met Azië. Er is nog maar 1 week voorbij en het vooruitzicht van nog 3 van dit soort fantastische weken maakt me simpelweg gelukkig. Er staan nog zoveel fantastische excursies op de planning.

Allen fijn weekend. Geniet, dat doe ik namelijk ook!
Liefs, Laura

P.s. een kleine rectificatie is hier op zijn plaats. Ik heb uiteraard ook het nieuws van neef Stijn vernomen dat ons aller Ajax dit jaar niet kampioen is geworden, maar de lampjes uit Eindhoven. Stijn, ik hoop dat dit verhaal genoeg afleiding kan bieden voor dit weekend! ;)

1. Fréanne Batavier:
    1 mei 2015
    Super leuk om te lezen :)
    Ik laat het je weten van Kate!!
    xxx
  2. Wil en koos:
    1 mei 2015
    Wat een prachtig verhaal en een fantastische reis door NZ en nog 3 van zulke weken te gaan. Wat geniet je van deze Wereld reis..
    Liefs van ons beiden uit een 32 graden Curacao. XXX
  3. Stijn:
    Ja dat zal wel lukken,
    Geniet verder van alles!
    Groetjes van je neef
  4. Mieke:
    1 mei 2015
    Oh meid wat een mooie reis. Precies wat je in gedachten had. Gezellige verhalen en bijzondere momenten. Geniet en goede reis
  5. Nika:
    2 mei 2015
    Wat klinkt alles weer fantastisch!
    Blijf lekker genieten!
    xxx Nika
  6. Papa:
    3 mei 2015
    Weer een prachtig verhaal. Kate en William hebben een dochter. 3718 gram. Volgens de bookmakers gaat ze Alice Elizabeth Victoria heten of zo. We wachten deze naam "in spanning" af. Ga nu lekker fietsen op de veluwe.
    Geniet van alles wat de kiwi's bieden.
  7. Bep:
    3 mei 2015
    Het is dat het zo"n afstand is anders zou ik even langs fietsen.
    Hahahahaha!!
    Prachtig die foto"s ook!!!
  8. Opa Hogervorst:
    4 mei 2015
    Wat een einde van de wereld,"Oud" Zeeland is dichterbij.Heerlijk dat je zo geniet van alles.Oma vindt dat je er gezond en vrolijk uitziet op de foto's.Houd de zonzijde nog maar een poosje!Doen wij ook. O.K ?