Dé sprong in het diepe

14 mei 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Ik denk dat de meeste van jullie wel gehoord hebben van het fenomeen 'bucket list'. Een lijst vol met wensen die je probeert te verwezenlijken. Mijn wereldreis staat op mijn lijst en wordt momenteel verwezenlijkt. Ook stond leren duiken op mijn lijst. De afgelopen twee weken heb ik ook andere wensen in vervulling laten gaan, waar ik jullie graag over wil schrijven.

NZ is voor mij tot nu toe het land waar ik vreselijk veel gave sporten en activiteiten onderneem. Zo heb ik een kleine twee weken geleden voor het eerst gepaddle board. Een manier van 'surfen' die helemaal bij mij past. Ik zou paddle boarden het best kunnen omschrijven als rechtop kanoën, op een grote surfplank. Lekker chill, geen grote golven, zeilen en windrichtingen waar je rekening mee moet houden. Slechts genieten. Ik deed dit namelijk op een prachtige plek: Abel Tasman Nationaal Park. De omgeving had veel weg van de Noorse fjorden. Twee uur lang stond ik op de zee te genieten van de adembenemend mooie natuur om mij heen.

Een dag later heb ik zelf mijn eigen jade ketting ontworpen en geslepen. Misschien wel mijn meest toffe souvenir tot nu toe! Green stone (jade) is heel belangrijk voor de Maori en wordt dan ook veel gedragen. Mijn ontwerp betekent vriendschap in Maori en ik draag de ketting dagelijks. Het was echt een klus om van een blok steen zoiets moois te maken. Ik was dan ook super bang dat ik het zou verprutsen, maar ik ben erg blij met het resultaat. Een aandenken aan de geweldige Maori mensen die ik heb leren kennen!

Later die dag kwamen we aan bij de Franz Josef Glacier. Dit is een hele bijzondere gletsjer. Dit is namelijk 1 van de 3 gletsjers in de wereld die uitkomt in een regenwoud, waar een warmer klimaat heerst. Helaas was het die dag erg regenachtig en was de gletsjer onzichtbaar in de wolken. De volgende dag zouden we een paar uur gaan wandelen bovenop de gletsjer. Deze excursie is extra gaaf omdat je gebracht en opgehaald wordt met een helikopter. Helaas was het die dag daarna niet lang genoeg droog weer om deze gave excursie door te laten gaan. De helikopter zou ons simpelweg na een paar uur wandelen niet meer kunnen ophalen door het slechte weer. Maar het was gelukkig wel lang genoeg droog weer om een helikopter vlucht naar de gletsjer te maken, met een sneeuwlanding boven op de top. Hier had ik natuurlijk wel oren naar. Een helikoptervlucht staat al lang op mijn bucket list. Ik vond het simpelweg geniaal. Met een helikopter ben je erg wendbaar, waardoor je gave bochten kan maken. Het uitzicht was 'natuurlijk' fenomenaal, onbeschrijfelijk mooi.

Vanaf die avond heb ik verschillende avonden voor iedereen gekookt. Al een paar dagen kreeg ik over mijn eigen maaltijden te horen wat ik zoal maakte, dat het zo lekker rook, etc etc. Ik vond het erg leuk om te doen en het was gezellig en (gelukkig) telkens lekker. Nog steeds kook ik af en toe voor de groep.

Zoals jullie op de foto's kunnen zien is NZ echt ongekend mooi! Mijn favoriete uitzicht/landschap zag ik bovenop een berg in Wanaka. Wauw! Waar je ook keek 360 graden rond, het was overal prachtig! Het is zo'n gaaf idee dat je twee uur lang een berg beklimt en er dan zo'n mooi uitzicht voor terugkrijgt.

Een zelfde soort gevoel had ik toen ik de 45 parallel lijn passeerde. De 45 graden lijn is het midden tussen de Evenaar en de zuidpool. Dat ik ver van huis ben, is niets nieuws. Maar de afgelopen dagen was ik wel heeeeel ver van huis. Zo ben ik in de meest zuidelijke stad van de wereld geweest: Invercargill en heb ik fish and chips gegeten op het aller, aller, aller zuidelijkste punt van NZ.

Het hoogtepunt onder de hoogtepunten (letterlijk) van de afgelopen twee weken was natuurlijk mijn bungee jump. Een wens die al jaren heel hoog op mijn bucket list staat. HET WAS GEWELDIG, GRANDIOOS, SUPER GAAF, HELEMAAL FANTASTISCH! Ik was geen moment bang of zenuwachtig. Met een lach op mijn gezicht sprong ik van een 43 meter hoge brug, richting een prachtige rivier tussen de bergen. Een echte sprong in het diepe dus. Eigenlijk ben ik gewoon een raar mens. Ik ken echt niemand die met een grijns op het gezicht van een brug springt, maar die een dag later voor geen goud een vogelkooi in wil gaan om eenden uit je hand te laten eten(!). Dit zorgde natuurlijk voor de nodige hilariteit in de groep. 'Ja, ik ben echt bang voor vogels, ik vind het vreselijke beesten en nee, ik ga niet mee de kooi in', was mijn antwoord.

Gelukkig kan ik wel heel erg genieten van andere dieren. Tijdens onze vaartocht in Milford Sound, een prachtige fjord, zagen we dolfijnen bij de boot zwemmen. Andere dagen zag ik zeehonden, zeeleeuwen én een zeldzame pinguïn. Wat een grappig beestje! Ik hoor jullie denken, dit is toch ook een vogel... Ja, maar omdat hij niet kan vliegen, valt een pinguïn voor mij niet in de categorie vreselijke beesten. Vooral hoe het beestje een rots op springt is hilarisch.

Morgen ga ik beginnen aan mijn laatste week in NZ. Ik ga het oosten van het land bewonderen. Ik heb nu twee dagen 'vrij' in Queenstown. Een leuke stad tussen de bergen, waar het ski seizoen bijna begint. Als je ooit in Queenstown bent moet je echt de wereldberoemde Ferg burger eten, mmmm jammie! Ook kun je goed stappen hier. Gister was de laatste avond met deze groep. Met mijn grootste biertje ooit (1liter pul) heb ik afscheid genomen van een hoop gezellige mensen.

Ik heb erg veel zin om morgen aan mijn laatste etappe te beginnen van dit land. Over 8 nachtjes slapen zie ik Jelle (eindelijk!) weer en daar heb ik vreselijk veel zin in! Het reizen in een grote, vaste groep vond ik erg gezellig en daar was ik ook echt even aan toe na Australië. Maar ik begin zo langzamerhand ook weer de voordelen in te zien van alleen reizen. Ik vind het dan ook geweldig om deze reis af te sluiten met, naar mijn idee, ultieme vrijheid. Je eigen autootje, zelf je route, tijden en kilometers bepalen en dit alles met Jelle. Dit maakt het een geweldig vooruitzicht!

Tot slot vinden jullie het vast heel leuk om te weten dat het bij jullie véél warmer is dan bij mij. De temperatuur ligt rond het vriespunt en morgen verwachten we sneeuw(!). Dus geniet van de zon! ;)

Liefs,
Laura

1. Mieke:
    14 mei 2015
    je verhaal net gelezen....zo samen skypen. Gezellig!
    Goed te lezen dat het "schoolreisje" waar je zo'n moeite mee had toen je het geboekt had zo geweldig is uitgepakt...op naar t laatste stukje! Take care XX
  2. Stijn:
    Hey Lau,
    Net op google maps gekeken en volgens mij zijn er in Queenstown heel veel leuke dingen te doen!!!!
    Er zijn een aantal skigebieden in de buurt, je kunt er met uitzicht op het grote meer met een soort kartwagentjes van de berg rijden en je kunt er ook nog paragliden.
    Dus misschien wel leuk om daar nog even te blijven voordat je naar USA gaat.
    Groetjes van je neef
  3. Stijn:
    Hey Lau,
    Heb net op google maps gekeken en volgens mij zijn er in Queenstown heel veel leuke dingen te doen!!!!
    Er zijn een aantal skigebieden in de buurt. Je kunt er met uitzicht op het grote meer met een soort kartwagens van de berg rijden en je kunt er ook nog paragliden.
    Dus misschien wel leuk om daar nog even te blijven voordat je naar de USA gaat.
    Groetjes van je neef
  4. Opa Hogervorst:
    14 mei 2015
    We hebben zojuist je brief gelezen.Wat heerlijk dat je je zo vermaakt en je plannen uitkomen.Geniet er nog maar van en voor
    de laatste week, alleen ver weg, droom maar alvast over straks in de U.S.A.
    Groetjes Oma en Opa.
  5. Kirsten:
    15 mei 2015
    Hee lieve lau!

Even aan het bijlezen over je mooie verhalen! waaauw wat klinkt het allemaal vet zeg, ik ben zo jaloers. Gelukkig gaan Douwe en ik ook over een paar maantjes weg, ik kan niet wachten! Geniet nog even lekker van je vrijheid en geniet straks vooral samen met Jelle. Fijn dat jullie straks weer samen zijn en als je terugkomt gaan we heeeeeeeeeeel lang bijkletsen, want ik wil alle tips and tricks natuurlijk horen.

Nog een heeeeele fijne reis en tot snel!

Liefs,
    Kirsten
  6. Papa:
    16 mei 2015
    Lieve Laura, ik ben natuurlijk blij dat je het bungee jumpen hebt overleefd. Ik zou het niet durven. Nog één weekje en dan ben je weer met Jelle in Amerika.
    Geniet van alle mooie dingen.
    Liefs, papa
  7. Bep:
    28 mei 2015
    Hoi Laura,
    Wat geweldig om te zien die sprong in het diepe.
    Pfffff ik doe het je niet na, hahahahaha
    Geniet nog maar lekker met Jelle saampjes.
    Liefs Bep
  8. Rick: