Cambodja: het land van de lachende mensen, maar met een inktzwarte geschiedenis

31 januari 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Lieve allemaal,

Gisteren ben ik na twee korte vluchtjes veilig aangekomen in Phnom Penh, Cambodja. Eenmaal aangekomen bij het hostel (met zwembad), heb ik de hele middag lekker rustig aangedaan en -eindelijk- gezwommen.

De zwarte geschiedenis  van Cambodja:

Vandaag wilde ik de twee belangrijkste bezienswaardigheden van deze stad bezoeken: S21 en the killingsfields. Ik ben nu nog aan het bijkomen van deze heftige dag. Zoals de meesten van jullie weten heeft de Rode Khmer jaren huis gehouden in Cambodja. In minder dan vier jaar tijd zijn 3 miljoen mensen op een gruwelijke manier gemarteld en vermoord. De totale bevolking was destijds 8 miljoen inwoners. Ee deel van deze genocide vond plaats in Phnom Penh. S21 was ooit een schooltje en werd door de Khmer gebruikt als verhoor/martel gevangenis. Ik weet niet zo goed welke woorden ik moet gebruiken om te kunnen beschrijven hoe het voelde om daar rond te lopen. Het voelde voor mij persoonlijk een beetje hetzelfde als rondlopen in een voormalig concentratiekamp. De bloedsporen zijn nog steeds  zichtbaar op de muren en op de vloeren. Wat ik ook heel heftig vond is dat in deze gevangenis niet alleen ‘verdachten’ werden ondergebracht, maar de hele familie (inclusief kinderen en vrouwen) werden opgepakt en later vermoord. Pol Pot was de leider van de Rode Kmher en wilde van Cambodja een totale communistische Staat maken. Iedereen die dit idee tegen werkte, werd opgepakt. Dit waren voornamelijk hoogopgeleide mensen zoals artsen, leraren, advocaten, etc. Allemaal onschuldige mensen. De meeste mensen verbleven zo’n twee maanden in deze gevangenis. Door het martelen ondertekende vele slachtoffers een (valse) verklaring over hun zogenaamde lidmaatschap bij de CIA of een andere anticommunistische beweging. Deze handtekening was het letterlijke doodvonnis, want hierdoor konden de mensen verplaatst worden naar the killingfields. Dit was de tweede plek die ik vandaag bezocht. Door het hele land zijn ongeveer 300 van deze massagraven te vinden. Nog dagelijks worden er botten en schedels gevonden. Ik vond het heel indrukwekkend op hier rond te lopen en inderdaad (langs te paden) stukjes stof en bot te zien liggen. Voor mij persoonlijk was het dieptepunt de grote boom, waar kindertjes en baby’tjes tegenaan werden gegooid om zo kogels te besparen. Een inktzwarte geschiedenis. Ik wilde in dit verhaal eigenlijk voornamelijk stilstaan bij het fenomeen ‘nieuwe vrienden’, maar mijn bevindingen van vandaag wilde ik ook graag van me afschrijven.

Nieuwe vrienden:

Wat me tot nu toe in deze drie weken echt is opgevallen is hoe bizar snel je nieuwe vrienden maakt. Deze nieuwe vrienden zijn natuurlijk niet zoals thuis, ze zijn kortstondig, een beetje oppervlakkig, maar altijd gezellig! Ik vind het echt heel bijzonder dat je eigenlijk met iedereen een leuk praatje kan maken. Een goed voorbeeld hiervan zijn de drie Franse en dove  jongens die ik in de bus ontmoette. Door middel van onze telefoons konden we communiceren. Ook hebben zij mij geleerd hoe ik mijn eigen naam kan aangeven in gebarentaal. Ik scoorde natuurlijk punten door te vragen of ze supporters zijn van Olympique de Marseille. Later hebben we een Franse film gekeken, die ik zo waarlijk goed kon volgen ondanks het feit dat ik 5 jaar geen Frans meer heb gelezen. Een andere bijzondere ontmoeting had ik met Minh een week geleden.

Een Vietnamese jongen die elke zaterdag naar de citadel gaat in Hue en toeristen aanspreekt, om zo zijn Engels te oefenen. Ik heb ’s avonds ook met hem en Lotte gegeten, en o.a. kikker pootjes stonden op het menu. Niet helemaal mijn ding, maar hij vertelde mij wel heel veel over het ‘echte’ Vietnam, waar ik zo benieuwd naar was. Naar zijn mening is Vietnam nog steeds communistisch, zijn er nog steeds geen democratische verkiezingen en vrijheid van meningsuiting is er niet. Heerlijk vind ik het om de hele dag met iemand over politiek te praten. De boeiende dag werd een beetje overschaduwd toen de rekening op tafel kwam. Meneer had eten besteld voor een weeshuis en ‘kon’ het eigenlijk niet betalen. Het is met een sisser afgelopen en de rekening is gewoon door  3 gedeeld.

Halong Bay:

Het prachtige Vietnam wilde ik graag op een geweldige locatie afsluiten. Na een nacht slapen in Hanoi vertrok het busje al vroeg op weg naar Halong Bay. In deze baai liggen bijna 1500 puntige eilandjes, die zo gevormd werd door plaatverschuivingen op de bodem van de oceaan (botsingen tussen oceanische platen). Ik verbleef 1 nacht op een boot en we (Lorne U.K. en ik) hadden een prachtige kajuit. Ook heb ik tussen de eilanden gekayakt. De volgende dag hebben we op het eilandje Cat Ba een berg beklommen. Die nacht sliep ik op een prachtige locatie, een resort met een eigen privé strand. Helaas was het weer iets te koud (graad of 15) om echt te zwemmen. De douche in de buitenlucht was helaas ook koud. Dit heeft me wel de das omgedaan. Al een dag of drie voel ik me grieperig. De koorts en de keelpijn zijn inmiddels afgenomen. Maar ik blaf echt als een zeehond en ik ben super verkouden. Ik heb inmiddels al pilletjes gekocht bij de apotheek en ik doe lekker rustig aan. Vandaag een dagje sightseeing, gister en morgen lekker rustig aan.

Afgezien het griepje gaat alles nog steeds goed. Het is hier weer heerlijk warm, een graad of 30. Ik hoorde dat het bij jullie flink aan het sneeuwen is... Bij deze een warme knuffel uit Phnom Penh,

Laura

1. Wil en koos:
    Lieve Laura,
    Wat een indrukwekkend verhaal over Cambodja. We zijn er stil van. Hopen dat je weer snel het "griepje" onder de knie hebt. Lieve groeten van ons beiden.
  2. Tim:
    31 januari 2015
    Leuk stukje weer! Veel plezier nog in Cambodja :)
  3. Mieke:
    31 januari 2015
    Jeetje wat een verhaal. Goed dat je van je af kan schrijven. We weten allemaal wat er gebeurt is maar er zelf rondlopen is een ander verhaal. Succes met beter worden, de warmte zal je goed doen. Liefs mama
  4. Joke:
    31 januari 2015
    Wat zal dat emotioneel geweest zijn vooral bij die boom. Fijn dat je er zo goed over kunt schrijven. Wordt gauw weer helemaal beter om verder te genieten van je verblijf daar. We zien uit naar je volgende verslag. Liefs Joke en Jaap.
  5. Papa:
    31 januari 2015
    Ik vond de film Killing Fields al indrukwekkend, maar jouw verhaal ook. Die jongen uit Vietnam (gelukkig voor hem werd de rekening gedeeld) heeft wel een beetje gelijk. Nu nog Noord Korea en dan is het gelukkig afgelopen met het totalitaire communisme. Jammer dat de verantwoordelijken hun straf hebben kunnen ontlopen. Oude seniele mannetjes, maar o zo wreed.
    Gelukkig eindig je met weer veel vrolijke verhalen. Hier inderdaad sneeuw. Nog twee maandjes, dan is het weer lente. Hou je haaks en blijf gezond. Liefs.
  6. Opa Hogervorst:
    1 februari 2015
    Je zult deze herinneringen altijd met je meedragen en soms,bij vergelijkbare toekomstige situaties,naar boven halen.Geniet wel van de goede dingen des lands,al zijn die eenvoudig van aard.Goede gezondheid bewaken hoor,anders geniet je er te weinig van.Veel liefs van Oma en Opa.
  7. Stijn:
    Hoi Laura,
    Wat er daar in Cambodja met die mensen gebeurd is, is heel heftig, maar ondertussen moeten wij hier in Nederland nu ook weer lijden.
    Na gelijkspel tegen Feyenoord en nederlaag tegen Vitesse,
    is de achterstand op PSV opgelopen naar 9 punten.
    Het is klaar.
    Hopelijk blijf jij wel gezond.
    Groetjes Stijn
  8. Inez:
    Hey laura,
    Ben blij met zo'n relativerende zoon na zo'n heftig verhaal.
    Zal best indrukwekkend zijn geweest.Vind het heerlijk om je verhalen te lezen. Wat je gesnotter betreft, neem maar veel vitamine Z tot je, knap je wellicht snel weer op!! Hou je haaks
    xxx Inez
  9. Fréanne Batavier:
    2 februari 2015
    Ha lieverd!

Wat een super leuk verhaal weer! Hier sneeuwt het idd haha en er is een griepepidemie! Gek om te lezen dat jij dat ook hebt. Veel beterschap en geniet van Cambodja!

Dikke kus
  10. Jimmy:
    4 februari 2015
    Ik verwacht nog wel een SELFIE bij Angkor Wat, het derde Wereld wonder!!!XXX of zit die niet bij de top 10! veel plezier.
  11. Bep:
    9 februari 2015
    Hoi Laura,
    Wat een verhaal zeg ben er stil van diep respect voor jou hoe je het allemaal verwoord en toch maar doet.
    xxx