Tijdens mijn laatste dag in Cambodja werd ik een 'teacher'

10 februari 2015 - Siem Reap, Cambodja

Lieve allemaal,

Vandaag was in meerdere opzichten een hele leuke dag! Ik heb voor de klas gestaan! :) Het was voor mij een onvergetelijke ervaring. We begonnen met grade 5 en daarna 6. Deze kinderen spraken al goed Engels. Via een vragenspel hadden we een leuk gesprek. Na de pauze mocht ik naar de kleintjes, de kleutertjes. Binnen 5 minuten stond de hele klas op zijn kop, wat een enthousiasme! Mijn 'collega' had een ukalele (klein gitaartje uit Hawai) meegenomen en dus werd er gezongen en gedanst. Een uur lang heb ik lekker gek gedaan en ik denk echt dat de kinderen de dag van hun leven hadden. Ik mag hopen dat hun dagelijkse juf ze niet optilt tot aan het plafond en dan rondjes met ze draait. Of dat ze van de bureaus mogen springen of op de nek mogen zitten... Het was een dolle boel.

De andere drie dagen in Siem Reap waren ook fijn. Met name de dag naar Ankor Wat was geweldig. Ankor Wat is zo ongeveer de Eiffeltoren van Parijs, je moet het gezien hebben. Een dag lang werden Sarah en ik met een tuk tuk door dit immense gebied gereden. Ankor Wat is het meest bekend, maar ook de andere tempels zijn prachtig. De bayon tempel heeft heel veel lachende gezichten en in een andere tempel is de film: the tomb raider opgenomen. Deze mooie dag werd afgesloten met het zicht op de zonsondergang, bovenop een andere tempel.

Vandaag is alweer mijn laatste dag in Cambodja, land nummer 3. Voldaan lig ik dit stukje te schrijven in mijn kraak bed. Terugdenkend aan de afgelopen week heb ik ook echt genoten op Koh Rong Island. Dit eiland heeft echt prachtige witte stranden en een azuur blauwe zee. Plaatjes die je normaal alleen in de vakantiebrochure ziet. De dagen (en nachten) op dit eiland waren extra gezellig doordat ik Bente leerde kennen in mijn hostel. Een gezellige Vlaamse jongen met wie ik elke dag optrok. Hij reist ook 6 maanden en heeft ook een vriendinnetje thuis wachten. Het was voor ons beide fijn om hier over te praten. Maar er werd voornamelijk veel gelachen. Bente deed zijn nationaliteit eer aan en vertelde de ene na de andere mop. Na de heftige dagen in Phnom Penh was het heerlijk om vier dagen door te brengen op dit eilandje.

Zowel Koh Rong Island als Ankor Wat zijn echte trekpleisters voor Cambodja. Ik vind het bijzonder dat de regering beide bezienswaardigheden voor 100 jaar heeft verkocht. Koh Rong Island en de andere eilanden zijn van een Rus en worden binnen enkele jaren echte party eilanden. Dus als je nog wilt genieten van dit idyllische plekje: hurry up. Ankor Wat is van een Vietnamees en slechts 25% van de inkomsten worden aan de renovaties besteed.

Over een paar uur zit ik voor 15 uur in de bus. Van Siem Reap rijden we naar Bangkok (Thailand). In Bangkok wil ik niet zo lang blijven. Ik heb deze stad goed leren kennen tijdens de studie reis met Urios. Mijn plan is om de nachttrein te pakken en dan naar een van de nationale parken te gaan. Daarna ga ik richting Ko Tao voor de duikcursus. Ik hoop dat de komende 15 dagen (dat is de duur van je visum als je Thailand over land in komt) net zo geweldig/indrukwekkend worden als Cambodja.

Liefs en dikke knuffel,

(Een al behoorlijke bruine) Laura

1. Papa:
    10 februari 2015
    Lieve Laura, mooi verhaal weer en veel vrolijke foto's met die kinderen. De tempels zijn inderdaad een aanrader. Veel plezier op weg naar Thailand.
    Xx, papa
  2. Mieke:
    10 februari 2015
    Wat een leuk verhaal weer Laura. En als schooljuf aan de gang? Waarom niet. Goede reis naar je volgende stekkie. Liefs
  3. Wil en koos:
    LieveLaura,
    Wat weer een fantastisch verhaal en zulke mooie foto's. Een hele goede reis naar Thailand. Doe voorzichtig aan en geniet van je volgende avontuur. Liefs uit warm Curacao. XXX
  4. Fréanne Batavier:
    Geweldige foto's lieverd!
    Super leuke juf!!
  5. Opa Hogervorst:
    11 februari 2015
    Wat leuk over je onderwijservaring te lezen.Geniet maar van de onverwachte ,onbekende leuke dingen.We hebben samen zitten lezen.Goede reis verder toegewenst door Oma en Opa.
  6. Stijn:
    Hey Lau,
    Ga je daar in Thailand ook nog gokken?
    Volgens mij doen ze dat allemaal daar.
    Ik ben zeer benieuwd naar de rest vanuit Thailand.
    alvast succes met je duikerscursus!
    Groetjes Stijn
  7. Nika:
    Lieve Lau,
    wat klinkt het super dat je in die klasjes mocht les geven!
    Lijkt me een geweldige ervaring zo in een ander land!
    Leuke foto's!
    Blijf lekker genieten!
    XXXXXXXX-jes van mij
  8. Bep:
    13 februari 2015
    Hoi Lautje,

Je bent ook van alle markten thuis he?
    zelfs als schooljuf.
    Geniet verder van je reis.
    Knuffel van mij!!!!!
  9. Silvia van de Pol:
    18 februari 2015
    Hoi Laura, wat ziet het er allemaal geweldig uit zeg ! mooie foto's van de omgeving waar je bent en leuke mensen ontmoeten en leuke dingen ondernemen. Fijn dat alles goed gaat ! heel veel plezier nog, geniet ervan hoor ! groetjes van Martien en Silvia