2 maanden van huis en time to say goodbye to Asia

8 maart 2015 - Mersing, Maleisië

Lieve allemaal,

Dinsdag 10 maart a.s. ben ik precies 2 maanden van huis en vlieg ik naar het tweede continent: Oceanië. De afgelopen twee maanden in Zuid Oost Azië waren geweldig en zijn voorbij gevlogen. Geen voedselvergiftiging, geen drama scenario's, gewoon geweldig! :) Desalniettemin heb ik erg veel zin in de volgende twee landen: Australië en Nieuw Zeeland.

Het backpacken in deze landen wordt wel anders. Goedkoop uiteten voor hooguit 1 tot 3 euro zit er niet meer in. Zo schijnen alle backpackers in Aussie naast hun grote tas, ook met een koeltas te lopen om zo zelf in de hostels te kunnen koken. Mede daarom wordt het hoogtijd dat ik wat spullen naar huis ga sturen vanuit Singapore. Mijn backpack is al een tijdje stampvol en veel te zwaar: 20 k.g. Ik kon het niet laten om af en toe voor jullie of voor mijzelf een leuk presentje te kopen. ;)

Ook het onderhouden van contact wordt misschien wat lastiger. Wifi in de hostels is namelijk bijna nooit gratis. Ik hoorde van een meisje 4 euro per nacht(!). Naast de heerlijke maaltijden voor een prikkie en de vele wifispots, zijn er meer dingen die ik echt ga missen. Bijvoorbeeld de Aziatische liefde voor het uitgebreid nemen van selfies en foto shoots op straat. Ik weet nog goed dat verschillende mensen aan het begin van mijn trip vroegen of ik ook af en toe een foto van mijzelf wilde nemen. Goed goed, dit doe ik dan snel, onopvallend en ik hoop dat niemand het ziet. Ik vind het nemen van een selfie namelijk nog steeds een beetje gênant. Daar lijkt men in Azië geen last van te hebben. Hele foto shoots alla America's Next Topmodel worden gehouden en iedereen loopt met een selfie stick. Ik vind het daarentegen dan weer leuk om op een stoepje te gaan zitten en te kijken (en voor jullie heb ik er een paar foto's van gemaakt).

Er zijn ook een aantal dingen die ik niet ga missen. Bijvoorbeeld "the sound of Asia", zoals ik dit fenomeen maar heb genoemd. Mannen die keihard rochelen en vervolgens op straat spugen. Zelfs na twee maanden ben ik nog elke keer verbaasd als ik dit hoor en zie. Mega ranzig, als je t mij vraagt. Hetzelfde geldt voor smakken tijdens het eten. Toen ik uiteten ging met Chinezen en Koreanen lieten zij zo blijken dat ze het eten heerlijk vonden. Een grappig cultuurverschil, maar wel een beetje vies.

De afgelopen weken heb ik in Maleisië doorgebracht. De trip begon in de hoofdstad Kuala Lumpur. Anders dan Hong Kong en Singapore vond ik persoonlijk dat hier weinig te beleven viel. Na twee dagen vertrok ik dan ook naar Melaka. Dit is de oudste stad van Maleisië en was ooit Nederlands. Zo is er een plein vernoemd naar Nederland, waar nog een molen en een stadhuis te zien zijn. Een leuk stadje dat je in twee dagen helemaal gezien kunt hebben. Hier leerde ik een heel bijzonder iemand kennen: Whit. Ik schrijf iemand omdat Whit zichzelf niet slechts kan identificeren met een man of vrouw, maar met beiden. Daarnaast is Whit bi en polygaam. Wauw, een hele mond vol en met name het eerste aspect vond ik fascinerend. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb het al vaker geschreven, je ontmoet hele bijzondere en verschillende mensen tijdens het reizen. :) Whit is daarnaast vooral super gezellig en -net als ik- knettergek. Een perfect persoon om bij je te hebben als je een tropisch eiland bezoekt. Pulau Tioman is het meest authentieke eiland dat ik tot dusver heb bezocht. Geen grootschalig drugsgebruik, geen giga feesten en weinig toeristen. Ik verbleef op het ABC strand, naar mijn mening het leukste plekje. Iedereen groet en kent elkaar. Zo leerde ik op mijn eerste avond Ray kennen. Een aardige man met een duikschool. Ik kon het natuurlijk niet laten om een fundive bij zijn bedrijf te doen. En wat voor één, ik heb een reuze schildpad en twee rif haaien gespot! Duiken is echt zo verslavend leuk en gaaf! Een van de andere dagen hebben Whit en ik 18 km(!) gelopen en een berg beklommen, om zo bij de andere kant van het eiland te komen. Wederom een prachtig strand, maar je kan er niet in zitten of staan. Zandvlooien, vreselijke beesten! Ik kan mijn benen dan ook het beste omschrijven als een maanlandschap, overal bulten. De andere dagen op dit eiland waren vooral heel relaxt. Een beetje zwemmen, zonnen, boekje lezen en 's avonds onder het genot van live muziek een duty free biertje drinken! Heel bijzonder dat in een Islamitisch land de alcohol en sigaretten op dit eiland duty free (en dus goedkoop) zijn.

Ik vind het een geweldige ervaring om al twee maanden lang elke dag te beleven als een zaterdag. Momenteel wacht ik op mijn bus naar Singapore. Het laatste land dat ik (voorlopig) bezoek in Azië. Ik hoorde het al van andere reizigers en ik las het vanmorgen ook in mijn reisboek: een land met fascinerende boetes. Zo kun je bv. een boete krijgen voor het niet doortrekken van een WC, of voor kauwgom kauwen op straat, of drinken in de metro. Opletten dus.

Ik hoorde dat mijn zonnestralen Nederland eindelijk bereikt hebben! Geniet van jullie 'warme' zondag (15 graden), dan doe ik dat ook (30 graden).

Liefs en dikke knuffel,

Laura

1. Papa:
    8 maart 2015
    Twee maanden zijn al weer voorbij! Mooie verhalen. Kijk wel uit met die haaien he. Die zijn er ook in Australie. Hier een heerlijke zonnige dag. Veel mensen op de fiets en wandelend tegengekomen op weg naar de Amerongse Berg. Hou je haaks. Liefs.
  2. Wil en koos:
    Lieve Laura,
    Wat een top meid ben je om dit allemaal te ondernemen. Wij genieten van alle foto's en reisverhalen. Wensen je zoveel succes en plezier in Australie. Kijken uit naar de volgende foto's en reisverhalen. Dikke kus van ons beiden uit een warm Curacao.
  3. Mieke:
    8 maart 2015
    hiiii.....dat is snel...Azie alweer bijna achter de rug. Nou hou je aan de regeltjes tijdens de laatste dagen en goede vlucht naar Australie. Ik reis weer met je mee op het prikbord hoor!!!!!
    XX
  4. Opa Hogervorst:
    9 maart 2015
    We hebben weer samen je avontuur gelezen .Fijn dat je zo geniet.Nu op weg naar het 5 e werelddeel van deze aardbol.Wij hebben heerlijk gefietst op die lentezondag hoor.Nu wel centen tellen om de week door te komen....Lukt ook wel.Kusjes van ons beiden.
  5. Bep:
    9 maart 2015
    Hoi Laura,
    Waar blijft de tijd 2 maanden al weer voorbij.
    Voor mijn gevoel ben je pas een paar weekjes onderweg.
    Prachtige foto's trouwens
    Lekker verder genieten en pas goed op jezelf.

dikke knuffel!!!!
  6. Stijn:
    10 maart 2015
    Hoi Laura,
    Komend weekend is er Formule 1 in Melbourne.
    Misschien leuk om daar te gaan kijken.
    Groetjes Stijn