Reizen, ontdekken en vooral genieten onder water

21 februari 2015 - Ko Tao, Thailand

Hallo lieve allemaal,

Zo he he, eindelijk 'tijd' voor mijn eerste verhaal vanuit Thailand. Pak gerust even een kopje thee of koffie, want ik heb een hoop te vertellen.

Laat ik bij het begin (van Thailand) beginnen. Met de bus arriveerde ik vanuit Siem Reap in Bangkok rond een uur of 16.00, na een halve nacht rijden. Gelijk ben ik met de taxi naar het treinstation gegaan. Ik kocht een kaartje voor de nachttrein naar Sura Thani. Dit was dus de tweede nacht dat ik onderweg was. Op het station leerde ik een hele aardige jongen kennen uit Denemarken: Mikkel. Hij was onderweg naar Koh Tao om daar duikles te gaan geven. Het was echt heel gezellig in de trein. Door hem had ik nog meer zin om aan de duikcursus te beginnen. Maar eerst ging ik een paar dagen de bossen van Thailand verkennen. Eenmaal aangekomen in Sura Thani ging ik met een busje naar Khao Sok, een prachtig park in het zuiden van Thailand. Eenmaal aangekomen was ik doodop. De rest van de dag lekker rustig aangedaan, want de volgende dag zou ik 6 uur gaan lopen door het park. En daar gebeurde het! Ik opende mijn hoesje om speciaal voor jullie een foto te maken van een aap, en zag tot mijn grote spijt dat het schermpje kapot was! :( Leuk hoor, vrijdag de 13e. Ik had al een vermoeden dat mijn telefoon niet meer te redden was, en dat bleek te kloppen. Ik heb wel nog 5 en half uur gelopen, geklommen en geprobeerd van de watervallen te genieten, maar de lezers die mij goed kennen weten dat mijn gedachten elders waren. 'Waar koop ik een nieuwe telefoon? Is deze simlock vrij? Kan ik mijn foto's nog zien? Enz enz. Ik weet dat mijn opa nu lachend achter zijn laptop zit en denkt: 'die generatie is hopeloos zonder telefoon'. En dat klopt ook wel. Een reis zoals ik die nu maak, is lastig zonder telefoon. En niet alleen vanwege deze verhaaltjes en om in contact te blijven. Ik heb bv. een telefoon nodig om te bankieren en om hotels te boeken. En omdat mijn gehele generatie een smartphone heeft (voor opa: een slimme telefoon) zijn er nog maar heel weinig internet cafés. Afijn, de volgende morgen verliet ik het park vroeg en diezelfde ochtend had ik een nieuwe telefoon. Ik begin steeds meer te geloven in de zin: alles komt altijd goed.

Die middag heb ik de boot gepakt naar Ko Phangan. Een echt party eiland. Zoals jullie kunnen lezen had ik tot dan toe nog niet 'echt' genoten in Thailand en jullie kennen me, ik geniet graag zoveel mogelijk! :) Op de boot leerde ik een hele leuke meid uit Zwitserland kennen, Rebekah. Diezelfde avond zijn we samen naar The Half Moon Party gegaan. Ko Phangan staat wereldwijd bekend om de full moon party's en het feest was dan ook GEWELDIG! Midden in een bos, met beschilderde voetjes en gezicht heb ik de hele nacht gedanst, en genoten! De andere dagen hebben Rebekah en ik het eiland rondgescheurd op een scooter. In het begin voelt het wel een beetje als een zelfmoordpoging hoor, om met je slippertjes en korte broek over een eiland scheuren. Maar ook dit was fantastisch. Alleen al vanwege het feit dat je niet de godganse dag met taxi chauffeurs hoeft te onderhandelen over de prijs!

Na een paar geweldige dagen werd het tijd om naar Koh Tao te gaan voor de duikcursus. Ik kwam aan in de ochtend en kreeg een geweldig jungle hut toegewezen. Binnen in is een lekker groot en zacht bed. Ik slaap hier al 4 nachten heerlijk. Dit verhaal schrijf ik nu vanaf mijn veranda in mijn hangmat (zie de foto's).

Die middag hebben we drie uur video's gekeken over duiken. Ik moet eerlijk zeggen, ik vond het best ingewikkeld. Ik had echt het gevoel dat ik de volgende dag mijn examen niet zou halen. Gelukkig kon Mikkel (de Deense trein vriend) mij die avond extra uitleg geven en begon ik dag 2 in het zwembad. Die duikervaring vond ik echt al geweldig! Wat is het gaaf om onder water te ademen. Die middag had ik wederom theorieles en moesten we weer video's kijken. Daarna volgde de test. Het ging op z'n Thais, we mochten overleggen. Ik had uiteindelijk 0 fouten, maar of ik alle theorie echt goed begrijp... ik vraag het mij af. Gisteren gingen we de zee in. Dat was echt een top ervaring. Wat is het prachtig onder water met al die vissen en koraalrotsen. Natuurlijk moesten we ook in de zee onze oefeningen doen, zoals je masker af en weer op doen. Of ademhalen met je buddy's nood regulator. En ik heb zelfs leren navigeren. Gelukkig gaan alle oefeningen me wel goed af en ik heb er erg veel plezier in. Ik vind duiken echt fantastisch en nu al verslavend en ik kan het iedereen aanraden! Vandaag had ik mijn laatste duikoefeningen in het water. Het ging wederom goed. Daarna volgde de fun dive, mijn vierde in de zee. Een fun dive betekent dat je geen oefeningen meer hoeft te doen en dat je alleen maar hoeft te genieten, haha! No problemo. Lekker vissen spotten en lachen naar de camera. Met ons groepje hadden we een fotograaf besteld en zij heeft foto's van ons en de onderwater wereld gemaakt. Ik heb ze voor nu alleen op een usb. Zodra ik een computer vind, zal ik ze op dit blog zetten. Daarover gesproken, ik heb geen idee waarom deze site sommige foto's draait. Ik kan het helaas niet met mijn telefoon veranderen. Dus soms zullen jullie je hoofd een beetje moeten draaien om mij te kunnen zien ;)

Morgen heb ik twee vrije fun dives. Ik heb er nu alweer zin in! Met de vis app van Mikkel kan ik kijken welke ik gezien heb. Overmorgen ga ik naar de duikschool van Mikkel. Dan gaan we samen duiken en hij is mijn gids. Hij is een duik master en heeft alle opleidingen gedaan. Ook dan nemen we een camera mee, dus foto's volgen.

Woensdag vertrek ik vanaf Ko Samui naar Kuala Lumpur. Maleisië is alweer het vijfde en voorlaatste land, voordat ik Zuid Oost Azië verlaat. Alles gaat nog steeds helemaal goed. Ik ben weer een fantastische ervaring rijker en deze komt in het rijtje van skydiven te staan. Nu alleen nog bungee jumpen haha. En in Nieuw Zeeland schijn je met een helikopter vlucht op een gletsjer te worden gedropt, om vervolgens te wandelen op de gletsjer. Nog genoeg leuke en gave ervaringen in het vooruitzicht! Ik mag dan af en toe een tuthola eerste klas zijn, ik hou wel van gave activiteiten.

Een hele dikke knuffel van deze PADI diver,

Blub blub Laura

1. Mieke:
    21 februari 2015
    blub blub....lekker verhaaltje weer hoor. t Was leuk om te skypen net. Veel duikplezier de komende dagen! xx
  2. Opa Hogervorst:
    21 februari 2015
    Leuke ervaringen opgedaan.Nee hoor,niet lachend verder gelezen.Maar wel praktijkervaring opgedaan zonder die techniek in de hand!!!Geniet daar maar van alles.We leven met je mee hoor. Liefs Oma en Opa H.
  3. Papa:
    22 februari 2015
    Mooie verhalen weer. Fijn dat het je gelukt is om weer een telefoon te kopen. Zo kun je ons ook goed op de hoogte blijven houden met mooie verhalen en foto's. Geniet van al het moois.
    Liefs.
  4. Stijn:
    22 februari 2015
    Gefeliciteerd met het behalen van je diploma!
    En als je nog een keer in de problemen komt,
    denk gewoon aan het nummer Three little birds van Bob Marley.
    Groetjes Stijn
  5. Lisa:
    22 februari 2015
    Heerlijk om te lezen dat je steeds weer nieuwe ervaringen op blijft doen. Ben erg benieuwd naar je duikverhalen. Xx
  6. Michelle:
    22 februari 2015
    God Lau, wat een heerlijk verhaal weer dit. Ik lees elke blog weer met heel veel plezier ennnnn heel veel jaloezie, klinkt echt als the time of your life! Geniet ervan en ik kijk weer uit naar je volgende verhaaltje! :)
  7. Truus lankamp:
    22 februari 2015
    Oo..o..Laura wat vindt ik je een dappere meid .
    En wat schrijf je een leuke verhalen. Zo te lezen allemaal heel gaaf..wat je allemaal meemaakt.
    Nog veel reisplezier toegewenst en de hartelijke groetjes van
    Truus lankamp.
  8. Bep:
    23 februari 2015
    Yehhhh!!! weer een droom die uit komt voor je laura?
    Geweldig toch? op naar je nieuwe verhaal.
  9. Inez:
    23 februari 2015
    Heerlijk verhaal weer om te lezen!! Fijne voortzetting van je reis
    xxxx Inez